Eindafrekening servicekosten

Jaarlijks sturen wij een overzicht van de servicekosten. Voor sommige servicekosten betaalt u een voorschotbedrag. In het jaarlijkse overzicht ziet u wat de werkelijke kosten waren. Heeft u te veel betaald in uw voorschot? Dan krijgt u geld terug. Waren de werkelijke kosten juist hoger? Dan betaalt u geld bij.

We berekenen de eindafrekening servicekosten voor een kalenderjaar. Dus van 1 januari tot en met 31 december. Bent u gedurende het jaar verhuisd? Op de afrekening staat voor welke periode wij de servicekosten afrekenen. Verhuisde u bijvoorbeeld op 1 maart, dan berekenen we de servicekosten over de periode 1 januari tot en met 28 februari.

Uitbetaling servicekosten

Krijgt u geld terug? Binnen een week na ontvangst van de brief met het overzicht van de servicekosten maken we het bedrag aan u over.

Planning eindafrekening

Wij moeten de servicekosten voor 1 juli met u afrekenen. Helaas lukt dit voor een aantal woongebouwen niet. We hebben u per brief geïnformeerd als de afrekening van uw servicekosten is vertraagd.

Meer weten over de reden van de vertraging?

Klik hier

Veel gestelde vragen

Servicekosten; wat zijn dat?
Servicekosten zijn een vergoeding bovenop de kale (netto) huur) voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud, stroomkosten algemene ruimten, wijkbeheerder en glasverzekering. Het bedrag dat u betaalt, is een voorschot. Aan het einde van het jaar verrekenen wij de werkelijke kosten met het door u betaalde voorschot. Welke servicekosten precies voor u gelden, kunt u zien in het klantenportal en in uw jaarlijkse huurverhogingbrief.

Wanneer krijg ik de afrekening?
U ontvangt uw afrekening elk jaar rond dezelfde maand. Wanneer dit is verschilt per woongebouw maar in elk geval voor 1 juli.

Ik heb mijn afrekening ontvangen. Waarom moet ik bijbetalen?
Een deel van de servicekosten zijn 'verrekenbare servicekosten'. Dit betekent dat u elke maand een voorschot betaalt voor deze kosten. Na afloop van het jaar worden de werkelijke kosten berekend. Heeft u meer betaald dan de werkelijke kosten? Dan krijgt u het verschil terug. Heeft u minder betaald dan de werkelijke kosten? Dan moet u bijbetalen.

Ik heb mijn afrekening ontvangen en krijg geld terug. Wanneer staat het bedrag op mijn rekening?
Wanneer u geld terug krijgt staat dit op uw rekening binnen 10 dagen na ontvangst van de brief met de afrekening van de servicekosten.

Waarom krijg ik een brief van ISTA en van Vestia?
U heeft van Vestia de afrekening van de servicekosten ontvangen. In uw woongebouw is Ista de warmteleverancier. Bij uw afrekening van Vestia ontvangt u een brief van Ista waarin u kunt lezen waaruit de warmtekosten bestaan. Dit is geen rekening. U betaalt de rekening aan Vestia. Heeft u teveel betaald? Dan krijgt u het teveel betaalde bedrag terug van Vestia.

Afrekening van Ista of Techem

Uw afrekening stookkosten van Ista of Techem ontvangen? Bij vragen over uw eigen verbruik of de meterstanden op de afrekening, neemt u contact op met:

ISTA

Telefoon: (010) 245 57 00
E mail: info@istanederland.nl
Lees de informatiefolder van Ista

Techem Energy Services B.V.

Telefoon: (076) 5725800
E-mail: info@techem.nl
Lees de informatiefolder van Techem

WMS

Telefoon: (058) 2053838
E-mail: afrekening@wms.nl
Lees de informatiefolder van WMS - Sharky 775
Lees de informatiefolder van WMS - Picotherm 2

Tip voor slim stoken

Laat ventilatieschuiven altijd open of zet het raam op een kier, óók als de verwarming aan staat. Het voelt zuinig om met de ramen dicht te stoken, maar het tegendeel is waar. Als u een raam op een kier heeft, is er minder waterdamp in uw woning. Lucht zonder waterdamp wordt makkelijker warm. En daarom kunt u zuiniger stoken als u ventileert.
Download voor meer informatie en tips de brochure Gezond wonen