Waaruit bestaat uw huur

Het totale huurbedrag bestaat uit:

Netto huur

De netto huur is de kale huur zonder de servicekosten. Netto huur betaalt u voor het gebruik van uw woning.

Servicekosten

Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur komen. U betaalt servicekosten voor diensten en leveringen die wij voor u uitvoeren en die in de regel voor een heel portiek of woongebouw zijn afgesproken. De servicekosten zijn niet voor iedereen hetzelfde. Dat hangt af van de voorzieningen in en rond uw gebouw.

Bijvoorbeeld:
  • het schoonhouden van algemene ruimten
  • de stroomkosten van de verlichting in de algemene ruimten
  • het ontstoppen van de riolering
  • het onderhoud van de groenvoorziening
  • de wijkbeheerder

Wilt u zien hoe uw huur is opgebouwd?

Naar uw huuropbouw

Huurtoeslag

Sommige servicekosten tellen mee in de berekening van uw huurtoeslag.
Huurtoeslag en subsidiabele servicekosten

Eindafrekening servicekosten

Voor sommige servicekosten betaalt u een voorschotbedrag. Jaarlijks sturen we u een overzicht van de werkelijke kosten. Op basis van de werkelijkse kosten bereken we of u geld terug krijgt of bij moet betalen.
Eindafrekening servicekosten

Veelgestelde vragen


Maken stookkosten onderdeel uit van de servicekosten?
Ja. Als er een gezamenlijke verwarmingsketel in het complex is, maken stookkosten onderdeel uit van de servicekosten.

Wat voor soorten van servicekosten zijn er?
We werken met twee soorten servicekosten:
  • Niet-verrekenbare servicekosten

    Voor deze servicekosten ontvangt u geen jaarlijkse afrekening. U betaalt een vast bedrag per maand, bijvoorbeeld voor de glasverzekering, het ontstoppen van de riolering en het serviceabonnement.

  • Verrekenbare servicekosten

    u betaalt per maand een voorschot voor kosten van algemene en gezamenlijke ruimtes zoals, stroomkosten, schoonmaakkosten, glasbewassing, onderhoud groenvoorzieningen. Dit voorschot wordt elk jaar voor 1 juli opnieuw vastgesteld. Wij melden dit tegelijk met de eventuele huurverhoging. Aan het eind van het jaar bereken wij de werkelijke kosten. Hierna ontvangt u de 'afrekening servicekosten'. Heeft u teveel betaald? Dan ontvangt u het teveel betaalde bedrag op uw rekening. Heeft u te weinig betaald? Dan leest u in de brief van de 'afrekening servicekosten' hoeveel en hoe u dit kunt betalen.

  • Kan mijn servicekostenpakket wijzigen?

    Ja, we kunnen u een voorstel doen voor een nieuwe of aangepaste dienst. We mogen de wijziging alleen doorvoeren als minimaal 70% van de huurders in het woongebouw het met de wijgiging eens is. U kunt zelf ook een voorstel doen om het servicekostenpakket te wijzigen. Als u bijvoorbeeld wilt dat er meer schoongemaakt wordt of de tuin uitgebreider wordt onderhouden.
    Het maandbedrag dat u per dienst betaalt, kunnen wij ook wijzigen. Dit doen wij op basis van gemaakte en verwachte kosten. We hebben hiervoor geen toestemming nodig van de huurders.
    Lees hoe wij voorschotbedragen berekenen